6. Bedrijfsvoering

6.1 Bedrijfsvoering

De voortgang van de zichtbare resultatenis in te delen in de volgende categoriën:

Doorlopend

Uitgevoerd

In uitvoering

Niet uitgevoerd

Zichtbaar resultaat

Voortgang

Toelichting

6.1.1  'Werken voor bestuur en stad'

Opgavengericht werken:  De opgaven zoals die in het coalitie akkoord zijn verwoord, staan centraal in onze aanpak. Wij werken in samenhang, met partners in de stad aan deze vraagstukken. Daarbij organiseren we flexibiliteit en slagkracht.

6.1.1  'Werken voor bestuur en stad'

Klantgericht werken en digitalisering: het optimaliseren van de klantervaring en het lean organiseren van onze werkprocessen. We streven ernaar dat onze bedrijfsvoering volledig digitaal is in 2020 (papierloos).
NB. Zie ook: programma 1 voor meer doelen op het thema “Omgevingswet” en programma 4 op het thema “Dienstverlening” .

6.1.1  'Werken voor bestuur en stad'

Een toekomstbestendig stadhuis

6.1.1  'Werken voor bestuur en stad'

Aantrekkelijk en inclusief werkgever én een toekomstbestendig personeelsbestand

6.1.1  'Werken voor bestuur en stad'

We (willen) leren van juridische incidenten en procedures.

Leren van juridische incidenten en procedures.Uit juridische procedures of incidenten waar de gemeente Amersfoort bij betrokken is, zijn leerpunten naar voren gehaald en indien nodig hebben we onze werkwijzen aangepast.

6.1.2 Informatievoorziening

Maximaal digitaal en duurzaam: onze informatievoorziening is zodanig ingericht dat informatie duurzaam digitaal is opgeslagen en kan worden teruggevonden.

6.1.2 Informatievoorziening

Stabiel en veilig fundament: het fundament onder onze informatievoorziening is veilig en betrouwbaar en voldoet aan de geldende wettelijke normen. We vervangen verouderde en implementeren vernieuwende technologie op ‘natuurlijke momenten’.

6.1.3 Informatiebeheer en archieven

Archiefbeheer: conform de eisen die de Archiefwet stelt.

6.1.3 Informatiebeheer en archieven

Digitale dienstverlening: het optimaliseren van de dienstverlening aan de burger.

6.1.3 Informatiebeheer en archieven

E-depot: voorziening voor het duurzaam bewaren van digitale archieven en beeldmateriaal.

6.1.4 Governance en compliance

We brengen het juridisch fundament van de gemeente verder op orde en richten Juridische Kwaliteitszorg in.

Gestart in 2019 en dat loopt zeker nog door in 2020 en ik verwacht eerlijk gezegd dat dit een doorlopende activiteit gaat zijn/blijven.Vanaf 2019 is de Juridische Kwaliteitszorg centraal georganiseerd en ondergebracht bij de afdeling Juridische Dienstverlening en Advies (JDA). Met de in 2019 gestarte concern controller en senior adviseur ontwikkeling is bepaald hoe we juridische kwaliteitszorg met meer focus en gestructureerd gaan inrichten en oppakken vanuit JDA. Er is een aanpak en jaarplan voor 2020 gemaakt. In 2019 zijn hierop vooruitlopend een ad hoc een aantal acties opgepakt zoals het geven van trainingen aan vakafdelingen en juridische signaleringen afgeven en samen met vakafdelingen het vervolg oppakken van o.a. gezicht bedekkende kleding en de voorbereiding op de Wet open overheid en Wet elektronische publicaties.

6.1.4 Governance en compliance

We borgen de juridische kennis en begrenzen de kosten.

In uitvoering en nagenoeg afgerond. Is nog 1 vacature open ter vervanging van externe inhuur.De inhuur bij de afdeling Juridische Dienstverlening en Advies is vervangen door de instroom van nieuwe medewerkers. Vanaf 2020 gaat inhuur alleen nog plaats vinden bij ziekte, pieken in het werk en/of exoten.

6.1.4 Governance en compliance

We zorgen ervoor dat nieuwe wet- en regelgeving en relevante ontwikkelingen worden gesignaleerd en vertaald binnen de organisatie.

De afdeling Juridische Dienstverlening en Advies heeft een senior juridisch adviseur ontwikkeling aangesteld om de gemeente brede en algemene juridische ontwikkelingen te volgen en hierover signalen af te geven aan de afdelingen die hierdoor geraakt worden.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2020 08:12:43 met de export van 06/10/2020 08:09:06