Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel. Een ‘I’ staat voor Incidenteel (eenmalig) en de ‘S’ voor Structureel (doorlopend). De financiële analyses zijn op hoofdlijnen en geven de belangrijkste financiële afwijkingen aan. Dat betekent dat de financiële verklaring niet in alle gevallen uitputtend zal zijn. Bedragen onder de € 0,1 miljoen laten wij doorgaans buiten beschouwing in de financiële analyses en de begrotingsrechtmatigheid.
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen
Lasten
Baten
I / S
Mobiliteit (tabel: PF.A.1.4.1)
In het coalitieakkoord 2018-2021 is in 2019 € 1.000.000 en in 2021 € 1.000.000 beschikbaar gesteld als krediet voor Duurzame mobiliteit. De besteding hiervan is echter niet aan te merken als investering, maar als incidenteel budget. Dit resulteert in 2019 in een last van € 335.000 welke niet als dusdanig geraamd staat.
-335
I
Op 29 september 2017 nam uw raad de motie "Nachtnet ook in 2019 en 2020', 2017-149M aan. Voorgesteld wordt de uitgaven nachtnet voor 2019 (€ 45.000) te dekken uit reserve Openbaar Vervoer.
-45
I
Het voordeel op het product parkeren heeft meerdere oorzaken, waaronder: kostenbesparende maatregelen, minder onderhoud en vandalisme met betrekking tot selectieve toegang en een verlaging servicecontract Coöperatie Parkeerservice,
De baten van het maaiveld parkeren zijn in 2019 € 317.000 hoger dan begroot. De positieve economische ontwikkelingen hebben daar een belangrijke invloed op.
410
317
I/S
I
Om op termijn aan onze financiële verplichtingen voor knooppunt Hoevelaken te voldoen, wordt jaarlijks € 600.000 gestort in de reserve Knooppunt Hoevelaken. De dekking van deze storting komt deels uit OZB-verhoging (50%) en deels uit verkeersbudgetten (50%). Deze laatste is als stelpost opgenomen en wordt gecompenseerd door incidentele voordelen.
-300
I
De kapitaallasten zijn lager dan begroot, omdat de huidige investeringen met betrekking tot bereikbaarheidsprojecten nog passen binnen het beschikbaar gestelde krediet 2016. Het krediet voor 2017 wordt dus nog niet benut. Dit geldt ook voor het krediet Verder waar de investering nog past binnen het beschikbaar gestelde krediet 2017. Het krediet voor 2018 wordt dus nog niet benut. De maatregelen m.b.t. het verbeteren van de verkeersveiligheid Leusderweg zijn tot op heden niet uitgevoerd omdat er tot medio vorig jaar meerdere werkzaamheden in uitvoering waren in het Leusderkwartier. I.v.m. de werkzaamheden aan de Leusderweg (ter verbetering van de verkeersveiligheid) moeten Stedin en Vitens als gevolg hiervan een deel van haar netwerk vernieuwen. Dit vraagt een goede afstemming en fasering van alle werkzaamheden om het Leusderkwartier bereikbaar te houden voor auto, bus en fiets. De uitvoering start in het voorjaar van 2020 en moeten gereed zijn voor de Ronde van Spanje op 15 aug. de 2e etappe hier laat passeren. Het investeringskrediet van Fietsplan is nog niet volledig besteed, waardoor er nog niet wordt gestart met afschrijven. Daarnaast is het BBV-rentepercentage gewijzigd van 1,71% naar 1,04% een oorzaak voor lagere kapitaallasten. Dit leidt in programma 5.1 tot een navenante daling van de rentebaten.
836
I
In 2019 heeft de Belastingdienst bij de gemeente Amersfoort een boekenonderzoek uitgevoerd aangaande omzetbelasting (BTW) en BTW compensatiefonds (BCF) over het kalenderjaar 2017. Naar aanleiding van dit boekenonderzoek is er een naheffingsaanslag opgelegd welke leidt tot een incidentele last van afgerond € 253.000. Zie voor verdere toelichting Raadsinformatiebrief 2020-016.
-253
I
Totaal belangrijkste afwijkingen
313
317
Mutatie reserves (Tabel: PF.A.1.4.2)
De huidige investeringen met betrekking tot VERDER passen binnen de beschikbaar gestelde kredieten 2017 (als gevolg van vertraging in eerdere jaren). Derhalve is een onttrekking uit de reserve VERDER voor het investeringskrediet 2019 niet nodig.
-1.500
I
De vrijval uit de reserve toekomstige vervangingsinvesteringen door dekking kapitaallasten Fietsplan en Leusderweg heeft niet plaatsgevonden daar de kapitaallasten nog niet zijn gestart als gevolg van vertraagde investering.
-112
I
Totaal belangrijkste afwijkingen
-1.612
Tabel: PF.A.1.4.3 VERDER Amersfoort, bevoegd gezag, in uitvoering
Aanleg (H)OV A'frt Station - Centrum - A'frt Vathorst
2.200
1.649
3
1.652
0
548
Aanvullend
Afgerond
131c
Ongelijkvloerse verbinding N199
160
160
0
160
0
0
Aanvullend
Afgerond
159
Stimuleren gebruik deelauto's
108
108
0
108
0
0
Aanvullend
Afgerond
184
Ontsluiting Vathorst-West op A1
7.500
395
177
572
0
6.928
Aanvullend
In voorbereiding
191
Fietsverbinding Hoevelaken / Amersfoort Centrum via Hogeweg
870
870
0
870
0
0
Aanvullend
Afgerond
192
Fietsroute tussen Amersfoort-Vathorst en Bunschoten
550
550
0
550
0
0
Aanvullend
Afgerond
199
Kortsluiting Energie - Outputweg
20.255
6.255
0
6.255
14.000
14.000
Aanvullend
Afgerond. Opm. project is ondergebracht bij Knooppunt Hoevelaken. Dit is geregeld via BOK2. Knooppunt Hoevelaken is vertraagd a.g.v. PAS. Uitvoeringsjaar nog niet bekend.
v11
Doorstroming Bergenboulevard Vathorst
3.688
212
558
770
0
2.918
Aanvullend
Aanpassing rotonde 1 is gereed. Overige in voorbereiding.
V12
Aansluiten Danzigtunnel Vathorst
3.105
150
42
191
0
2.914
Aanvullend
In voorbereiding
V13
Vrouwenpolder
250
287
11
298
0
-48
Aanvullend
Uitgevoerd
V14
Pilot fietsverkeerslicht rotonde 6
242
201
4
205
0
37
Aanvullend
Uitgevoerd
V15
Kruispunt Heideweg-Caraiben
150
58
0
58
0
92
Aanvullend
Uitgevoerd
V18
reistijdwinst fietsers verkeerslichten
550
114
137
251
0
299
Aanvullend
In voorbereiding
V19
Nieuwe schakels in het fietsennetwerk
350
0
0
0
0
350
Aanvullend
In voorbereiding
V20
Verkeersveiligheid verbeteren
1.050
72
64
136
0
914
Aanvullend
In voorbereiding
V21
Verbeteren doorstroming ov Julianaplein
1.000
0
19
19
0
981
Aanvullend
In voorbereiding
TOTAAL
116.286
30.596
5.831
36.423
14.000
65.864
In 2020 gaan twee VERDER projecten volledig in uitvoering:
VERDER V11 – doorstroming Bergenboulevard – rotonde 1 is in 2019 aangepast, rotonde 2 wordt in 2020 aangepakt door aanleg van een fietstunnel onder rotonde 2;
VERDER 10 – aanleg van de snelfietsroute langs de Amsterdamseweg
In 2020 zijn twee VERDER projecten voor wat betreft de voorbereiding in een afrondend stadium:
VERDER 88 – aanleg van de fietskelder onder het Stationsplein;
VERDER 112 – aanleg van de Veentunnel
Tabel: PF.A.1.4.4 Amersfoort uitvoerder, VERDER partner